Mijn eerste post

Hallo iedereen,

Welkom op Blij Zonder Suiker. Kun je blij zijn zonder suiker? Dat is iets wat ik me vaak heb afgevraagd. Mijn naam is Wendy en ik ben een zogenaamde sugar-holic. Ik hou van suiker. Ik hou van suiker in al haar vormen. In koekjes, chocolade, cupcakes, cheesecakes, Coca Cola, op warme poffertjes, in honingdropjes, en verse cinnamon rolls met lekker veel van die witte frosting. Heerlijk.

tumblr_mcnlhvSvgI1qm5sjco1_500

Helaas mag ik sinds 8 februari 2013 mijn oh-zo geliefde suiker niet meer. Mijn arts heeft mij getest omdat ik inmiddels al bijna 10 jaar (ik ben 28 jaar oud) rondloop met vage klachten. Ik ben lactose-intolerant en heb PBS (Prikkelbare Darm Syndroom) maar was daar altijd vrij laks in. Ik wist dat als ik iets met boter of melk er in at ik binnen een half uur ontzettende krampen zou krijgen. Die nam ik voor lief. Want mijn voorliefde voor lekkere dingen was sterker. Totdat ik onlangs erop gewezen werd dat 10 jaar lang rondlopen met darmen die hun werk niet fatsoenlijk doen niet echt bevorderlijk is en je daardoor de kans op allerhande enge ziektes ernstig vergroot. Dat heeft bij mij een knop omgezet. Want dat is doodeng. Ik ben naar een arts gegaan en door haar getest. Daar kwam uit dat ik naast lactose ook ernstig reageer op gist en suiker. Het wordt bij mijn weten ook wel Candida genoemd. Dus ik mocht in 1 klap geen suiker, geen gist, en geen lactose meer. BAM. Oh, en ook geen champignons en zoete vruchten, want die gisten in je darmen. En laat ik die nou beide enorm lekker vinden. Dus…

label-sugar-free_300

En dan valt het je pas op dat in vrijwel ALLES suiker zit. Ik maakte het mezelf na een lange dag werken vaak makkelijk met allerhande woksausjes, Knorr mixen of boemboe’s. Maar, nu ik constant op de etiketten kijk, blijkt dat ik dat allemaal niet meer kan eten. Zelfs in brood zit vaak suiker. Ik dacht dat dat alleen in Amerika het geval was. Dat brood is zo ontzettend zoet, gadverdamme. Maar, in Nederland doet men dat dus ook gewoon. Mijn geliefde Coca Cola moet ik laten staan. Ik mag wel zoetstoffen, dus Cola Light en/of Zero mag wel, maar van Aspartaam wordt volgens mij niemand vrolijk, dus dat drink ik met mate. Dat is eigenlijk 1 van de dingen die ik het moeilijkst vind tot nu toe: ik hou van dranken met prik er in. Maar ja, wat moet je dan drinken he? In al die sapjes zit ontzettend veel suiker. Dus die vallen af. Ik zit nu met name aan de Crystal Clear Lemon, maar ook daar zitten zoetstoffen in, dus ik moet eigenlijk toch iets anders zien te vinden..

Op deze blog zal ik mijn reis documenteren en tips en recepten delen. Ik weet hoe weinig er eigenlijk over te vinden is. Ja, er zijn wel wat blogs te vinden, maar goed. Ieders reis is anders en ik wil graag mijn ervaring delen met diegene die daar behoefte aan hebben. Want ik heb de afgelopen 2,5 week ontdekt dat zelf kruiden en koken eigenlijk net zo makkelijk is. En ik heb meer het gevoel dat ik kook. Heerlijk. Zo is mijn eigen gemaakte Indiase Tikka Massala VEEL lekkerder dan het potje wat ik normaal altijd in de supermarkt haal.

Ik heb één ‘geluk’: mijn beste vriendin heeft hetzelfde probleem. Dus wij Whatsappen een eind weg met tips en producten en ook zeker wel een behoorlijk niveau van geklaag. Ik weet dat niet iedereen dit ‘geluk’ heeft (liever had ik natuurlijk dat we beiden normaal konden eten) en daarom hoop ik dat jij deze blog zult zien als een soort van steunpunt. Mocht je er een keer doorheen zitten, laat het me dan in de comments weten. Ik ga door hetzelfde proces heen, dus we kunnen allemaal van elkaar leren!

Ook hoor ik graag van jullie! Heb je tips, suggesties, of recepten die suiker, gist, en lactose vrij zijn? Laat het me dan vooral weten!

Liefs,
Wendy

2 thoughts on “Mijn eerste post

  1. Zelfgemaakt is zoveel lekkerder dan pakjes! (heeft me ook vijf jaar gekost om daar achter te komen hoor ;)) Ik drink meestal bruiswater: heb je wel de prik maar niet de suikers.

    • Ik kan nog niet wennen aan de smaak van bruiswater. Had al wat suikervrije limonade er in gedaan, maar nog steeds vind ik het niet lekker. Kwestie van wennen denk ik 🙂 En vijf jaar? Wow! Ik merk wel dat ik echt koken een stuk leuker vind dan met pakjes werken, dus dat is een pluspunt. Het enige dat af en toe lastig is, is als je weinig tijd hebt om te koken. Al gaat dat tot nu toe vrij aardig.

Leave a Reply

