Wijn en zo

Ik drink af en toe graag een wijntje bij het eten. Tijdens mijn allergie test kwam er uit dat ik geen rode wijn mag. Nu is dat niet zo’n hele grote ramp, want ik houd niet echt van rode wijn: was eigenlijk pas een tijdje begonnen met het af en toe te drinken om aan de smaak te wennen. Maar goed, die laat ik dan maar staan. Ik vind rode wijn in van die grote wijnglazen altijd iets chiques hebben, maar helaas is dat voorlopig even niet aan mij besteed. Het schijnt trouwens dat er in droge rode wijnen vaak geen suiker zit, maar in mijn geval reageerde ik wel op rode wijn en mag ik het dus niet. Jammer, want het is bewezen dat een rood wijntje op zijn tijd juist erg gezond is. Hoezo een dubbel gevoel?

Image

Mijn geluk is denk ik dat ik absoluut niet van zoete witte wijn houd. En die mag ik dus ook niet. Want zoet=suiker toegevoegd. De enige wijn die eigenlijk dus acceptabel is, is een Chardonnay. Mooi, want die drink ik het liefst. Ik mag het niet elke dag (al deed ik dat al niet), maar 2 keer per week een glas wijn bij het eten vind ik prima. Ik heb wel geleerd dat je uit moet kijken uit welk land de wijn komt. Het schijnt namelijk zo te zijn dat alleen in Frankrijk aan de wijn geen suiker wordt toegevoegd. Heb je een Chardonnay uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Italië, of Californië, dan is de kans zeer groot dat daar suiker aan is toegevoegd (chaptaliseren). In Frankrijk mag dit niet. Ik weet niet in hoeverre dit altijd zo is (ik ben uiteraard geen wijnkenner), maar ik blijf voorlopig Franse Chardonnay drinken. Gewoon, om mezelf gerust te stellen dat ik zo min mogelijk suikers drink.

Leave a Reply

