Recept voor suikervrije woksaus

Ik vond het heel erg lastig in het begin dat ik geen kant-en-klare woksausjes van bijvoorbeeld Conimex of Go-Tan meer mocht eten. Wij eten namelijk vrij vaak wokgerechten met rijst of noodles en doen daar dan vaak zo’n sausje of een boemboe bij. Helaas is er letterlijk in elke saus van elk merk in de supermarkt suiker toegevoegd. Tevens zit er vaak Ve-Tsin (E-621) in wat bekend staat als hoofdpijnveroorzaker en eigenlijk gewoonweg een slechte en ongezonde toevoeging is. Dat ingrediënt wil ik dus graag vermijden.

Ik ben op zoek gegaan naar een recept voor een lekkere woksaus en ik vind deze erg geslaagd. Als je lui bent of geen verse knoflook in huis hebt, dan kun je natuurlijk altijd knoflookpoeder gebruiken. Al is verse knoflook ontzettend lekker en lang houdbaar, dus zeker een essentieel ingrediënt in iedere keuken.

Deze saus wordt niet zo dik als kant-en-klare sausjes. Wel is het zo dat je bij deze saus bij elke hap wel iets anders proeft. Dat heb ik bij die andere sausjes nooit ervaren. Dan smaakt elke hap toch eigenlijk wel hetzelfde. En dat is toch behoorlijk saai.

Image

Suikervrije woksaus
Voor 2 personen

1 theelepel korianderpoeder
1-2 theelepels komijnpoeder
1 teentje knoflook, uitgeperst
flinke scheut sojasaus (zonder suiker)
klein scheutje citroensap
2 theelepels agavesiroop (dit verkopen ze tegenwoordig ook in bij de AH zag ik)
1 halve theelepel gemberpoeder
1 eetlepel sesamolie
halve tot 1 theelepel tijm
peper (naar smaak)
mespunt cayennepeper

Ik vind deze saus het lekkerste met kip. Als eerste bak ik de verse knoflook ongeveer een minuut aan in olijfolie (of wokolie) en voeg dan de kip toe. Bak deze een paar minuten en voeg dan evt. groenten toe. Vervolgens voeg je alle kruiden toe, omscheppen, en laat het een minuutje warm worden. Lekker! Deze saus kan perfect met rijst of noodles geserveerd worden.

Ik ben nog op zoek naar suikervrije kroepoek. Heb helaas nog niks gevonden..

4 thoughts on “Recept voor suikervrije woksaus

  1. Hallo Wendy, dank voor het delen van je ervaringen met gerechten zonder suiker. Ik wil wat (nou ja, “wat”, zeg maar gerust: “heel wat”) afvallen en dacht, laat ik eens wokken, dat is toch mager. Toen ik vanavond zat te eten merkte ik dat het behoorlijk zoet was. Oh, oh, suiker in de kant en klare woksaus. Via google vond ik jouw recept. Ga hem morgen of in het weekend uitproberen!
    Hartelijk groeten en succes met het verder zoeken naar suikervrije recepten; ik zal je suggesties graag volgen!
    Helen

    • Hoi Helen,

      Jup, daar zit inderdaad suiker in! Ik ben het recept voor deze woksaus nog wel verder aan het perfectioneren. Dit omdat ik soms zin heb in een saus die wat lijkt op kant-en-klare saus. Ben benieuwd wat je er van vindt! 🙂

      Ik ben zelf in 1x gestopt met suiker eten (met behulp van Chroom tabletten om mijn suikerspiegel constant te houden) maar ik hoorde laatst op een lezing dat het goed is om het juist af te bouwen. Dus dat je bijvoorbeeld kiest voor suikervrije tussendoortjes of bijvoorbeeld suikervrij luncht. Dat zijn makkelijke stappen die je kunt nemen zonder rigoureus je hele leven om te gooien, want daar komt het wel op neer als je in 1x stopt. Ik zou zelf niet meer terug willen naar hoe ik voorheen at, vooral omdat ik me nu erg bewust ben hoeveel er overal in zit.

      Heel veel succes!

  2. Wat een leuke blog! Vandaag maar weer eens recepten aan het zoeken en op jouw blog terechtgekomen. Ik hou ontzettend van wokken en ik gebruik vaak kurkuma, trassi (geeft het gerecht veel extra smaak, maar wel maar een kwart theelepel gebruiken) en suikervrije sambal. Ik varieer vaak met de verschillende kruiden zodat het steeds een beetje anders is. Zou wel een neutrale olie gebruiken voor gt wokken want olijfolie kan niet warm genoeg worden, dan verbranden de kruiden eerder. Weet niet precies hoe het zit maar ik gebruik sinds kort altijd rijstolie en dat is een stuk lekkerder. Als variant voor kroepoek kan je emping proberen, het is een beetje bitter maar zonder suiker!

Leave a Reply

