Recept: Homemade Chocoladereep

Oh wat houd ik van chocolade. Met name van melk chocolade en Hershey’s Cookies and Cream. Of Milka Daim. Heerlijk. Maar helaas, je voelt het al aankomen. Die soorten chocolade zijn op dit moment helaas een no-go voor mij. Ik had laatst een heerlijke reep pure chocolade gekocht bij de reformwinkel, maar ik betaalde daar wel bijna €3,00 voor een reepje van 40 gram. Dat vind ik toch echt iets te duur en dus ben ik op zoek gegaan naar een manier om zelf chocolade te maken.

purechocolademetkokos

Het is echt super super simpel om te maken en je hebt maar drie ingrediënten en vijf minuten tijd nodig. Echt waar.

Suikervrije, glutenvrije en lactosevrije chocoladereep

Ingrediënten

  • 150 gram cacao poeder (let er op dat het pure cacao poeder is, bijvoorbeeld die van Droste)
  • 4 eetlepels gesmolten kokosvet (bijvoorbeeld van Royal Green)
  • Vloeibare Stevia druppels (je hebt ze in verschillende smaken) naar smaak. Vanille heeft mijn voorkeur.
  • Extra ingredienten om de chocolade een smaakje te geven. Denk aan kaneel, kokos, nootjes, etc.
  • Optioneel: 1 extra theelepel olie of water als het mengsel te dik is.
  • Je kunt eventueel in plaats van Stevia ook een siroop als Agave gebruiken. Ook dit gaat op basis van smaak. In mijn geval had ik best veel Agavesiroop nodig om het op het gewenste smaakniveau te krijgen. Je zou eventueel ook de helf Agavesiroop kunnen gebruiken en vervolgens Stevia druppels naar smaak.

Bereidingswijze

Smelt het kokosvet in een pannetje en voeg de Stevia druppels toe naar smaak. Het zal een beetje experimenteren worden hoeveel druppels je nodig zult hebben, omdat smaken verschillen. Voeg vervolgens de cacao poeder toe en roeren maar! Roer tot het 1 geheel is en het wat dikker wordt. Als het te dik wordt, voeg dan wat olie of water toe. Als je extra ingrediënten wilt gebruiken, dan kun je die nu ook toevoegen. Bewaar ook wat om zometeen over de chocolade heen te sprinkelen.

Schenk vervolgens het chocolademengel in een platte vorm of tussen twee velletjes bakpapier. Sprinkel nu, indien gewenst, nog wat extra ingrediënten over de chocolade heen (lekker veel!) en leg de chocolade in de vriezer. Omdat kokosvet in koude toestand stolt en hard wordt, zal de chocolade ook hard blijven. Ik heb andere recepten gezien en geprobeerd waarbij dit niet het geval is, maar dan krijg je een mushy reep. En dat is niet wat ik wil 🙂

Welke smaak is jouw favoriet? Ik wil binnenkort eens met frambozen gaan werken, omdat ik die pure chocolade met frambozen reep van Côte d’Or  ontzettend lekker vind!

One thought on “Recept: Homemade Chocoladereep

Leave a Reply

