Innerlijke strijd

Ik realiseer me de laatste dagen echt pas goed hoe vaak ik ‘nee’ moet zeggen tegen eten dat me wordt aangeboden. Gisteren was ik voor mijn bedrijf op een beurs en daar was gratis eten en drinken. Lekkere hapjes, gebakjes, broodjes en soepjes waren in overvloed aanwezig. Er liepen dames rond met dienbladen vol. En telkens werd het me weer aangeboden. En telkens moest ik ‘nee, dankjewel’ verkopen.

Vanmiddag tijdens het boodschappen doen moest ik mezelf eerst langs een Vietnamese loempiakar werken om vervolgens bij de kassa een gratis verpakking van vier chocolade muffins te weigeren. En elke keer wil ik heel graag ‘ja’ zeggen, want eerlijk is eerlijk, een loempia met saus en een chocolade muffin gaan er écht wel in hoor. Maar ik ben standvastig gebleven, ondanks mijn keer op keer terugkerende innerlijke strijd. En daar ben ik best een beetje trots op.

Ik weet zeker dat als ik dit alleen deed om af te vallen, dat ik dan al lang was gevallen voor een stuk warm appelgebak. Maar ik weet nu dat ik het voor mijn gezondheid doe en dan is het toch echt ‘makkelijker’ om nee te zeggen. En met makkelijk bedoel ik eigenlijk moeilijk. Verdomd moeilijk.

Vanaf morgen vertrekken we voor drie dagen naar Brugge en Gent. Ik weet nu al dat dit lastig gaat worden, omdat ik nog niet echt uit eten ben gegaan sinds de start van mijn nieuwe ‘dieet’. Bovendien is één van mijn favoriete activiteiten op vakantie het uitproberen van nieuwe gerechten. Ik heb mezelf voorgenomen om er zo veel mogelijk op te letten, maar heb ook geen zin om mijn knäckebröd en rijstwafels mee te sjouwen terwijl er een vers ontbijtje voor me klaar staat.

En die Belgische wafels…hoe ga ik die in hemelsnaam weerstaan..?

1250967220GhQUwm

Leave a Reply

