Aanrader: Chia Zaad

Chia zaad. Om heel eerlijk te zijn had ik er tot voor kort nog nooit van gehoord. Een kennis van me uit de Verenigde Staten postte op haar Facebook pagina een recept voor suikervrije en lactosevrije koekjes met Chia zaad. Ik vroeg haar wat het was, want ik dacht eigenlijk dat het gewoon lijnzaad was. Chia zaad is echter een totaal ander product.

HeartySeedBlend

Duizenden jaren geleden was Chia zaad een belangrijk onderdeel van het  dieet van de Azteken en de Maya’s. Chia zaad groeide dan ook oorspronkelijk in Centraal Mexico. Het woord ‘chia’ is afgeleid van de taal van de Maya’s en betekent ‘sterk’. De strijders van de Azteken gebruikten Chia zaad om hun stamina en energie een boost te geven.

Chia zaad bevat blijkbaar o.a: 6x meer calcium dan melk, 3x meer ijzer dan spinazie, 8x meer Omega-3 dan zalm, 15x meer magnesium dan broccoli en 25% meer vezels dan lijnzaad. Klinkt goed, toch? Chia zaad wordt vaak omschreven als een ‘super food’ omdat het zo ontzettend veel goeds voor je lijf doet.  In 1 theelepel zit bijvoorbeeld maar liefst 5 gram voedingsvezel!

Doordat Chia zaad veel Omega-3 vetzuren bevat, zorgt het onder andere voor een betere werking van je hersenen, verlaagt het je cholesterol en verhoogt het je weerstand. Mocht je dus geen vis lusten, dan is Chia zaad een perfect alternatief.

Ook voor diabetici  en mensen die graag willen afvallen is Chia zaad uitstekend: doordat het zo ontzettend veel vezels bevat, zorgt het ervoor dat koolhydraten langzamer door het lichaam worden opgenomen. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel laag en zorgt het ervoor dat je je lang vol voelt en geen neiging tot snacken hebt en dat is prettig als je wilt afvallen of als je net zo als ik géén suiker mag eten, maar wel die verleiding voelt. Ik neem daar nu Chroom tabletten voor, maar Chia lijkt mij een natuurlijker alternatief. Plus dat het zó veel meer pluspunten heeft dan een tabletje Chroom per dag.

Tevens bevat het zoals gezegd 6x meer calcium dan melk. Dat is natuurlijk ideaal voor iemand zoals ik die geen lactose mag. Ik ben toch altijd een beetje bang voor botontkalking. Ik slik wel extra calcium tabletjes, maar toch. Al die tabletten die ik inmiddels heb verzameld om dagelijks te slikken..als ik dat kan vervangen door 1 natuurlijk product, dan vind ik dat persoonlijk prettiger.

Chia zaad heeft een milde, nootachtige smaak en past prima in zowel zoete als hartige gerechten. Je kunt bijvoorbeeld een eetlepel Chia zaad door je salade mixen, in smoothies of in vla, óf gebruik het als vervanger voor eieren in recepten voor cakes, koekjes, en taarten. Chia zaden nemen namelijk tot 9x hun gewicht in vocht op. Als je ze 10 minuten laat weken in water vormen ze een soort gel: 1 eetlepel van deze gel staat gelijk aan 1 groot ei. Perfect voor bijvoorbeeld cookie dough recepten waar je normaal gesproken rauwe eieren voor moet gebruiken.

Wat je ook eet, je kunt alles nóg gezonder maken  door er een eetlepel Chia zaad aan toe te voegen. Ik ben helemaal om en fan van dit super food!

Chia zaad is te krijgen bij de betere (en grotere) reformzaken en in verschillende online winkels. De gemiddelde prijs is €5,00 per 250 gram.

chia_seed_info

Leave a Reply

