Review: Candarel Stevia

Stevia is een goede vervanger voor suiker en je hebt maar een heel klein beetje nodig, want Stevia is ongeveer 300x zoeter dan suiker. Als je bijvoorbeeld 200 gram suiker nodig hebt in een recept, dan hoef je maar 1/4 theelepel Stevia toe te voegen. Feitje: Stevia pas eind 2011 door de Europese unie goedgekeurd als zoetstof voor eetwaren.

In de Nederlandse supermarkten vind je tegenwoordig allerhande Stevia zoetstoffen, met name van Candarel en Natrena. Ik heb zonder op het ingrediënten label te kijken die van Candarel mee naar huis genomen. Nu wilde ik gisteravond iets lekkers bakken en keek ik wel even op het label. Tot mijn verbazing zag ik dat er maltodextrine aan is toegevoegd. Maltodextrine heeft ongeveer hetzelfde effect op je bloedspiegel als gewone suiker. Dit ‘Stevia’ product is dus zeer zeker geen goede vervanger voor suiker. Blijkbaar zitten er in de Stevia zoetjes van Candarel zelfs melklactose. Daar blijf ik dus bij uit de beurt. Zonde en behoorlijk misleidend!

 

natrena-stevia

Leave a Reply

