SCDiet

Via een vriend heb ik gisteren voor het eerst in mijn leven kennisgemaakt met het SCDiet (Specifieke Koolhydraten Dieet). Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord. Het is een dieet voor darmontstekingen en helpt de balans te herstellen. Hij heeft het zelf doorlopen en adviseert me om het pas als laatste redmiddel te gebruiken omdat het super streng en beperkt is. De website van SCDiet is behoorlijk verouderd (ik las iets over een bedrag in Guldens) en lastig te navigeren, maar op zich staan er een aantal nuttige tips en recepten op.

Ik heb de lijst met toegestane en verboden producten naast mijn lijst gelegd en heel veel komt overeen. Behalve dan dat je in het SCDiet helemaal geen granen mag. En ook geen yoghurt. Maar wel aardbeien en champignons, die ik nu niet mag. Ik houd me voorlopig aan mijn eigen lijst, maar wat ik wel ga proberen is brood te verminderen. Ik ontbijt en lunch graag met brood en nu doe ik dat met biologisch Alinson volkoren of biologische volkoren knäckebröd (zonder gist). Toch heb ik het idee dat mijn klachten niet minder worden (juist erger) en dat is te verwachten blijkbaar, maar ik ga toch een tijdje proberen brood zoveel mogelijk te vermijden. Ik heb van hem als tip gekregen om zelf met amandelmeel brood te maken.

Ik heb zelf geen broodbakmachine maar mijn ouders wel. Dus die ga ik vanmiddag ophalen en eens uitproberen. Als ik dan toch al daar ben, dan ga ik ook even naar Duitsland om boodschappen te doen. Scheelt een slok op een borrel om het zo maar te zeggen. En ze hebben daar verse ingevroren kruiden, ideaal!

Leave a Reply

