Recept: Amandelbrood

Ik kwam via een vriend op het concept amandelbrood terecht want om heel eerlijk te zijn had ik er – zoals wel vaker – nog nooit van gehoord. Amandelbrood is suikervrij, gistvrij en lactosevrij. Ideaal dus. Eigenlijk vind ik amandelbrood niet helemaal de juiste benaming; het is echt meer een soort cake.

Ik heb in Duitsland amandelmeel gekocht, want ik kon het hier in Nederland nergens vinden. Ja, bij de reformzaak, maar daar vroegen ze €10,00 voor een zakje van 500 gram. Dat vond ik toch echt te duur. Ik las op internet dat je het goedkoper bij Turkse winkels kon kopen, maar in ieder geval niet bij de Turkse winkels waar ik ben geweest. Ik betaalde in Duitsland €6,50 voor een kilo amandelmeel in zakjes van 200 gram. Je kunt het eventueel ook zelf maken door amandelen in de keukenmachine fijn te malen.

Mijn eerste poging tot amandelbrood mislukte faliekant. Ik had alle ingredienten in een broodbakmachine gedaan en een uurtje gebakken. Het resultaat: een natte spons met niet al te veel smaak. Ik besloot om de stoute schoenen aan te trekken en wat ingredienten toe te voegen én het met de hand te mixen en in een cakeblik te bakken. Dat werkte perfect!

amandelbrood

Verwacht niet dezelfde structuur als een normaal brood. Zoals eerder beschreven vind ik het resultaat ook meer cakerig dan echt een brood. Gluten geven normaliter de structuur aan brood, maar gezien hier geen gluten in zitten, is de structuur dus ook anders. Door de kokos krijgt het amandelbrood wel meer ‘body’ zonder dat je echt de kokos proeft. Het resultaat is een relatief neutraal smakend amandelbrood, wat perfect te combineren is met zowel zoet als hartig beleg. Wil je een wat zoeter amandelbrood, dus echt als zoet tussendoortje, dan zou ik wat meer honing en/of kokos toevoegen, of eventueel wat kaneel.

Let op: baking soda (zuiveringszout) is niet hetzelfde als het Backin’ poeder van Dr. Oetker. Ik heb het zelf niet geprobeerd met Backin’, dus ik kan ook niet melden of het resultaat anders is. Baking soda/zuiveringszout kun je gewoon bij de Etos kopen (groen doosje) of bij een willekeurige Toko.

Amandelbrood (basisrecept)
Ingredienten
300 gram amandelmeel
4 eieren
50 gram gesmolten lactosevrije of soya boter
2 tl biologische honing
30 gram gerapte kokos
snufje zout
1 tl baking soda

1. Vet je cakeblik in met boter of bakspray en verwarm de oven voor op 180°C

2. Mix de eieren met de gesmolten boter tot het goed gemengd is. Voeg dan het zout en de honing toe en vervolgens beetje bij beetje het amandelmeel en zorg dat het telkens goed gemengd is. Voeg vervolgens de kokos toe en roer alles goed door. Op het laatst voeg je de baking soda toe en roer nog even zodat alles écht goed gemengd is.

3. Giet (het beslag is vrij dik) het beslag in het cakeblik en zorg dat het allemaal netjes verdeeld is en overal even hoog. Bak het amandelbrood gedurende 40 minuten gaar.

Snijd dunne (of dikke, net wat je wilt!) plakken en serveer. Smeer er ook eens wat suikervrije jam of cashewnotenpasta op. Zó lekker!

Enjoy! ♥

13 thoughts on “Recept: Amandelbrood

  1. Ik gebruik amandeelmeel ook om lekkere koekjes en cakes mee te maken. Geraffineerde suiker vervang ik door palmsuiker of kokosbloemsuiker. Met een paar lepels cacaopoeder er door heb je heerlijke chocoladecake!

    • Ik heb nu oerzoet dat ik gebruik met bakken. Al moet ik wennen aan de smaak. Ik heb ook palmsuiker staan, maar dat is best prijzig. En kokosbloemsuiker al helemaal. Welk merk gebruik jij er voor? Ga zeker eens cacaopoeder er bij doen. Thanks voor de tip! 🙂

    • Ik denk van wel eerlijk gezegd. Ik heb het zelf niet geprobeerd, dus ik zou je willen adviseren om het gewoon te proberen.

      Baking soda hebben ze trouwens gewoon bij de Etos. Kost geloof ik iets van 2 euro voor een pakje waar je heel lang mee doet 🙂

  2. Als ik jouw was zou ik geen soya gbruiken. Dat verstoort enorm je hormoonhuishouding en veroorzaakt daardoor vruchtbaarheidsproblemen. Daarnaast binden afvalstoffen aan soya, zodat je die niet kan afvoeren.

  3. In plaats van de boter gebruik ik zonnebloemolie. Mijn ervaring met bakpoeder is niet zo goed. Baking powder gaat veel beter.
    Bakpoeder bestaat niet alleen uit een rijsmiddel maar ook uit maïzena of iets dergelijks.

  4. Dank voor dit heerlijke recept!
    Ik heb het brood gemaakt en het smaakte heerlijk!
    Heb wel twee ingrediënten veranderd, gewoon omdat ik het niet in huis had, de kokosrasp heb ik vervangen door 30 gr havermout en de sojaboter heb ik vervangen door 50 g kokosolie (pure)
    Het was een gok maar een heerlijk resultaat!!

  5. Hoi, eerste keer had ik het gemaakt zonder bakingsoda, Ging goed. Was wel wat lager. Tweede keer met bakingsoda, was hij de dag erna bedorven. Enig idee hoe dat kan?

  6. Dankjewel, voor het recept, ik heb het zelfde gedaan als Anna, met een zakje bakpoeder en een spuitje citroentje..
    bij typisch iers brood gebruikt men zuiverings soda en karnemelk of yoghurt of citroensap. omdat de combinatie van zuiveringszout en zuur gaat bruisen en er voor zorgt dat het gaat rijzen. de honing heb ik vervangen door 10 gram suiker op 100 gram.
    was op 180 graden na 30 min. gaar in een cakeblik
    het is goed gerezen en erg luchtig vind de smaak iets minder, misschien moet ik ook maar kokos gaan gebruiken
    amandelen koop ik bij de ALDI 200 gram €1,69 bij grove maling valt het brood uit elkaar, bij fijne maling aanzienlijk minder.

  7. bedankt voor het recept, ik heb al heel wat broodbaksels geprobeerd en ga jouw recept binnenkort maken. wat me opvalt is dat het een heel simpel recept lijkt, met niet al teveel superdure en ingewikkelde ingrediënten. daar hou ik van! kwam het helaas pas nu tegen, terwijl er op dit moment al een ander broodje nu in de oven staat.
    amandelmeel kan je redelijk goedkoop bij De Tuinen kopen. het is daar vaak in de aanbieding met flink wat korting. zelf malen is ook heel gemakkelijk, je kunt zelfs een volkoren versie malen van niet-ontvliesde amandelen (met het bruine velletje er nog om). pas er in de toko wel op: er zijn 2 soorten amandelen. gewone ‘zoete’ amandelen en ook ‘bittere’ amandelen.

  8. Het ‘brood’ is bij mij niet heel erg hoog gerezen, eigenlijk bijna niet.
    Heb ik er dan te weinig baking soda (arm&hammer) in gedaan of zou het iets anders zijn?

Leave a Reply

