Recept: Suikervrije Strawberry Bars

Ik volg Laura Vitale al een tijdje op Youtube en vind haar recepten over het algemeen makkelijk te maken en erg lekker. Een zeer goede vriendin van me heeft een geweldige blog: Cakeje van Eigen Deeg en ik heb haar laatst gewezen op Laura Vitale en haar video’s.

Zij maakte voor Valentijns Dag de ‘Strawberry Bars’ voor haar en haar man. Het toeval wil dat ik toevallig die dag bij haar langs ging en dus die overheerlijke strawberry bars op haar aanrecht zag staan. Uiteraard zat haar variant vol met suiker en boter, dus die waren een no-no voor mij. Ik ben ze echter nooit vergeten. Laatst kregen wij visite en ik wilde wat lekkers bakken dat ik zelf ook mocht eten. Dat werden de strawberry bars, maar dan aangepast uiteraard.

suikervrije strawberry bars

suikervrije en lactosevrije strawberry bars

Strawberry Bars
Ingrediënten
200 gram plantaardige- of soyaboter, op kamer temperatuur
240 gram tarwebloem
1 ei
125 ml Agavesiroop
1/2 tl zout
1 tl baking soda (hier heb ik wel Backin’ poeder gebruikt, werkt prima)
1 tl vanille extract
1/2 geraspte sinaasappel schil
+/- 200 gram suikervrije aardbeienjam (bijvoorbeeld die van Zonnatura)
optioneel: biologische muesli

1. Vet een vierkante bakvorm in met wat boter of bakspray en verwarm de oven voor op 190°C

2. Meng de tarwebloem, bakpoeder en het zout in een kom. Mix in een grotere kom de boter en de Agavesiroop totdat alles goed gemengd is. Voeg vervolgens het ei, sinaasappel rasp en het vanille extract toe en mix tot alles gemengd is. Voeg nu beetje bij beetje het tarwebloem mengsel toe en blijf mixen tot alles goed gemengd is.

3. Het deeg is vrij plakkerig: met behulp van bijvoorbeeld een houten lepel schep je 2/3 van het deeg in de bakvorm en maak het met de lepel (of je natte handen) plat. Vervolgens verdeel je de aardbeienjam over deze bodem.

4. Kruimel vervolgens de rest van het deeg over de jam zodat je een soort van open korst creëert. Als je wilt kun je nu wat biologische muesli over de bovenkant verdelen voor die extra crunchy bite.

5. Bak het deeg gaar in ongeveer 25-30 minuten tot het goudbruin gekleurd is. Laat het volledig afkoelen voordat je er stukjes van snijdt.

Enjoy! ♥

(origineel recept credit: Laura Vitale)

7 thoughts on “Recept: Suikervrije Strawberry Bars

  1. Pingback: Recept: Aardbei & Bosvruchten Plaatkoek | Blij Zonder Suiker

  2. Pingback: Laura Vitale: Aardbeientaart Recept | Blij Zonder Suiker

  3. Bedankt voor dit heerlijke recept.
    Ik heb net de strawberry bars gemaakt. Heb het deeg iets aangepast want ik wil van de tarwe af. Ik heb dus de tarwebloem vervangen door speltmeel en 1 ei extra toegevoegd.
    HEERLIJK!!!

  4. Wat heerlijk! Ik heb het e.e.a. aangepast (minder agavesiroop, geen vanille extract, citroenschil, volkorenmeel en andere jam). Met amandelschaafsel erop ook heel lekker!
    Kun je deze ook invriezen?

Leave a Reply

