Recept: Lactose- en Suikervrije Mexicaanse Burrito’s met Gehakt

Voordat ik aan deze nieuwe ‘lifestyle’ begon (ik noem het liever geen dieet, want dat is het voor mij niet) aten we vaak Mexicaans. Ik wist dat ik vaak ‘afgestrafd’ zou worden door buikpijn, ook al nam ik maar heel weinig sour cream erbij. Ook de Mexicaanse keuken wilde ik pertinent niet opgeven, dus ben ik gaan aanpassen en uitproberen. Ik moet erbij zeggen dat als ik voorheen Mexicaans maakte, dat ik dan vaak een mix van Knorr gebruikte. Lekker makkelijk. Maar, uiteraard zit dat bomvol suikers en dus is dat geen optie meer. Maar goed, ik heb een prima alternatief gevonden!

burritos

Lactose- en Suikervrije Mexicaanse Tortilla’s met Gehakt
Ingrediënten (4 personen)
3 el olijfolie
2 tenen knoflook, geperst
1 tl gemalen komijn
2 limoenen, schoongeboend
1,5 blik tomatenblokjes (a 400 g)
300g mager biologisch rundergehakt
1 zoete puntpaprika, in reepjes
1 chilipeper, fijngehakt
1 zakje Mexicaanse roerbakgroente (vers of diepvries of snijd zelf wat groenten)
2 avocado’s, eetrijp
100 g Pecorino Romano, geraspt
8 biologische volkoren wraps
1 Alpro Soya Cuisine
1 bosuitje, in ringetjes
peper en zout naar smaak

1. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Verhit 2 el olie in een steelpannetje en fruit de knoflook en komijn 1 minuutje op middelhoog vuur (laat de knoflook niet te donker worden). Pers 1 limoen uit en schenk het sap en de tomatenblokjes (met sap) in de pan. Breng aan de kook en laat de saus op laag vuur 10 min. doorkoken. Breng op smaak met (knoflook)peper en zout.

2. Verhit ondertussen de rest van de olie in een koekenpan en bak het gehakt in ongeveer 8-10 min. rul. Bak de laatste 3 min. de puntpaprika, de Mexicaanse groenten en de chilipeper mee.

3. Snijd de avocado’s overlangs doormidden. Verwijder de pit en schep het vruchtvlees met een lepel uit de schil. Doe het vruchtvlees in een kom. Pers 1 limoen uit, voeg het sap toe aan de avocado en prak fijn met een vork. Breng op smaak met peper en zout. Zet apart.

4. Verdeel de avocado, het gehakt en 2/3 van de kaas over de burrito’s. Rol ze op en leg ze tegen elkaar aan in de ovenschaal. Schep de saus over de burrito’s en ernaast. Ik kies er persoonlijk nooit voor om de burrito’s óp een laag saus te leggen, omdat de onderkant dan vrij zompig wordt en dan vind ik niet lekker. Verdeel vervolgens de helft van de Alpro Soya Cuisine room over de burrito’s en de rest van de kaas. Bak ca. 15 min. in de oven tot er een goudbruin en krokant korstje op zit. Bestrooi met de bosui.

5. Serveer de burrito’s met rijst (evt. op smaak gebracht met tomaten en kruiden), kidneybonen (als je dat aandurft) en een frisse (tomaten)salade.

Enjoy! ♥

3 thoughts on “Recept: Lactose- en Suikervrije Mexicaanse Burrito’s met Gehakt

  1. Hij was heerlijk. Wel waren mijn tortilla’s alsnog soppig! In de alpro soya cuisine zit wel degelijk suiker( glucosesiroop). Ik heb speltroom gebruikt. We gaan hem zeker vaker eten.

Leave a Reply

