Recept: Homemade Tomatensoep met Lactosevrije Kruidenboter

Sóms heb je gewoon van die dagen dat je écht geen zin hebt om te koken. Tenminste, dat heb ik af en toe wel. Afgelopen vrijdag was zo’n dag. Ik had een lange dag gehad die niet liep zoals ik wilde, laat geluncht en toen ik thuis kwam was koken wel het laatste wat ik wilde doen. Voorheen zou ik dan waarschijnlijk iets hebben afgehaald of iets super makkelijks uit een pakje hebben gemaakt. Gelukkig had ik een simpel recept voor verse tomatensoep én verse kruidenboter achter de hand.

De credits voor het recept voor de tomatensoep gaan volledig naar Vera: mijn partner in crime wat betreft suiker- en lactosevrij eten. Zij had afgelopen week deze soep voor haar en haar ouders gemaakt en ze waren er alledrie laaiend enthousiast over. Ik had haar vrijdagmiddag via Whatsapp gevraagd wat er ook weer allemaal in moest. Ik had gelukkig alles al in huis. Het enige wat ik nog even moest scoren was biologisch stokbrood om er bij te serveren. Het is écht een super makkelijk en snel recept, maar het resultaat mag er heel erg wezen.

Ik wilde er graag stokbrood met kruidenboter bij serveren en dus heb ik in 5 minuten een ontzettend lekkere en lactosevrije boter gemaakt. Perfect voor bij de soep. Zo kun je in nog geen 15 minuten een goed vullende en gezonde maaltijd op tafel zetten. Wat nou kant-en-klare soep of soep uit ‘n pakkie?

Tomatensoep en Kruidenboter

Tomatensoep
Ingrediënten
1 teentje knoflook, geperst
1 (rode) ui, gesnipperd
1 el plantaardige olie
1 blik tomatenblokjes in sap
1 pakje tomatenpassata
3 gistvrije bouillonblokjes
700 ml water
handjevol volkoren macaroni
1 el fijngehakte peterselie
scheutje Alpro Soya Cuisine

1. Fruit in een pan de knoflook en de ui aan. Voeg vervolgens de tomatenblokjes in sap en de tomatenpassata toe. Roer even goed door.

2. Voeg de bouillonblokjes, het water en de pasta toe. Roer goed door en breng de soep aan de kook. Laat ongeveer 10 minuten op laag vuur doorkoken, totdat de macaroni gaar is.

3. Voeg de peterselie toe, roer even door en serveer de soep. Voeg, als de soep is geserveerd, een klein scheutje Alpro Soya Cuisine toe aan ieder bord of kom en roer door.

Ik had nog een ruime pan soep over ‘s avonds en die hebben we de dag erna als lunch gegeten met opnieuw wat stokbrood en de overgebleven kruidenboter. Heerlijk!

Lactosevrije Kruidenboter
Ingrediënten
100 gram zachte plantaardige- of soyaboter
4 teentjes knoflook, geperst
1/2 el peterselie, fijngehakt
1/2 el bieslook, fijngehakt
1/2 el dille, fijngehakt
1 tl citroensap
zout
(knoflook)peper

Ik heb voor mijn kruidenboter vriesverse kruiden gebruikt. Dus geen gedroogde of gevriesdroogde kruiden, maar gewoon verse kruiden die zijn ingevroren. Ik heb deze in Duitsland bij de Aldi gehaald. Je betaalt nog geen €0,60 per zakje. Echt ideaal.

Diepvrieskruiden

1. Roer de boter in een kommetje zacht. Voeg vervolgens de knoflook, de kruiden en het citroensap toe en roer tot alles goed gemengd is. Voeg nu naar smaak wat zout en peper toe.

Dat was het al! Echt een super snel en makkelijk recept voor een heerlijke lactose- en suikervrije kruidenboter. Genieten zonder buikpijn: het kan dus écht!

Enjoy! ♥

2 thoughts on “Recept: Homemade Tomatensoep met Lactosevrije Kruidenboter

Leave a Reply

