Recept: Indiaase Zoete Aardappelsoep (Lactose- en Suikervrij)

Ik ben een fan van soep, al heb ik de het de laatste jaren amper zelf gemaakt. Daar komt nu wel verandering in, merk ik. Zoals veel dingen veranderen als je niet meer uit pakjes kookt. Zo had ik laatst als impulsaankoop zoete aardappelen gekocht, omdat ik daar nog nooit iets mee had gedaan. Voorheen zou ik die dus hebben laten liggen. Het simpelste leek me om er óf puree óf soep van te maken. Bij deze dus! Met een vleugje Indiaase curry.

zoeteaardappelsoep

Ingrediënten
voor +/- 6 porties
1,5 el olijfolie
8 grote zoete aardappelen, in plakken van 1 cm
1,5 lt (gistvrije) bouillon
2 uien, grof gesnipperd
1 grote teen knoflook, in stukjes
1 el gember, in stukjes (of 1 tl gemberpoeder)
1 tl gemalen komijn
1/2 tl gemalen koriander
1/4 tl gemalen kardemom
1/4 tl kurkuma
1/8 tl cayennepeper
zout en peper naar smaak
optioneel: 5 tot 6 tl geitenkaas

1. Verwarm de olie in een grote pan en fruit op een middelhoog vuur de uien in ongeveer 10 minuten totdat ze lichtjes bruin beginnen te worden. Voeg de knoflook toe en fruit al roerende gedurende 30 seconden. Voeg vervolgens de gember, komijn, koriander, kurkuma, kardemom en cayennepeper toe en roer alles even door. Als laatste voeg je de bouillon en de zoete aardappelen toe. Breng dit aan de kook.

2. Zet het vuur lager en laat de zoete aardappelen gaar koken zodat ze helemaal zacht zijn. Dit duurt ongeveer 20 minuten. Pureer vervolgens de soep in delen met een staafmixer of in een keukenmachine of blender. Voeg zout en peper naar smaak toe. Als de soep wat te dik is, voeg dan wat meer bouillon toe.

3. Serveer bijvoorbeeld met biologisch stokbrood en desgewenst kruimel je, als je de soep hebt geserveerd, wat geitenkaas over de soep.

Enjoy! ♥

One thought on “Recept: Indiaase Zoete Aardappelsoep (Lactose- en Suikervrij)

  1. Hoihoi,
    Wat een ontzetttttend lekkere soep! Heerlijk voor deze koude voorjaarsdagen om een beetje op te warmen.
    Deze ga ik vaker maken!
    Petra

Leave a Reply

