Recept: Hemels Chocoladetaartje met Ganache (S/L/G Vrij)

Af en toe mis ik chocolade toch echt wel heel erg. De koekjes en cakejes in de supermarkt met chocolade vallen natuurlijk af en soms wil ik ook wel iets anders dan alleen maar repen met 72% cacao. Tevens kreeg ik afgelopen week een berichtje van Lian van Cakejevaneigendeeg.nl dat ze iets met chocolade had gemaakt wat ook nog eens suikervrij was, dus mijn zinnen waren gezet op iets met chocolade. Dus et voilà: ik heb een ontzettend makkelijk maar oh-zo lekker recept voor chocoladetaart! En wat deze taart helemaal fantastisch maakt: er zit geen suiker, geen lactose EN geen gluten in!

chocoladetaartganache

Ik heb voor dit recept gekozen voor palmsuiker. Palmsuiker is een natuurlijke en ongeraffineerde vervanger voor suiker. De smaak is vergelijkbaar met gewone suiker en het heeft dezelfde structuur en daardoor is het ideaal om mee te bakken. Je kunt normale suiker 1 op 1 vervangen door palmsuiker.

Omdat het recept al vrij veel vloeibare ingrediënten bevat en ik het vermoeden heb dat het met Agavesiroop heel erg plakkerig gaat worden heb ik daar deze keer niet voor gekozen. Ik moet persoonlijk nog heel erg wennen aan de nasmaak van Oerzoet, dus dat wilde ik voor dit recept niet gebruiken. Kokosbloesem suiker zou eventueel ook kunnen, maar dat had ik niet in huis.

Ingrediënten
120 gram pure chocolade, het liefst met 72% cacao van goede kwaliteit, in stukjes
115 gram soya- of lactosevrije boter
150 gram palmsuiker
60 gram cacao (zonder toevoegingen)
3 eieren, losgeklopt
1 tl vanille extract
optioneel: kokospoeder

Ganache:
250 gram pure chocolade 72% cacao
250 ml Alpro Soya Cuisine

1. Verwarm de oven voor op 150Cº en vet een (rond) bakblik van +/- 20cm in.

2. Breng een pan met water aan de kook en verwarm vervolgens de boter en de pure chocolade in een kom au bain-marie op totdat alles gesmolten en gemengd is.

3. Voeg vervolgens de suiker, vanilla extract, cacao en de eieren (en eventueel kokospoeder) toe en roer alles door tot het goed gemengd is.

4. Giet het beslag in de bakvorm en bak gedurende 30 minuten gaar. Laat de taart volledig afkoelen voor je hem uit de vorm haalt.

5. Maak ondertussen de chocolade ganache. Breek hiervoor de chocolade in kleine stukjes, breng de Alpro Soya aan de kook en giet dit over de chocolade. Roer goed door totdat het een mooi geheel vormt. Laat dit even afkoelen en giet het vervolgens over de chocolade taart.

Enjoy!♥

7 thoughts on “Recept: Hemels Chocoladetaartje met Ganache (S/L/G Vrij)

  1. Hoi, mag ik wat vragen? Zit er in chocolade zelf ook geen suiker? Ik ben op zoek naar een suikervrij chocoladetaart recept, maar twijfel dus nu of dit geheel suikervrij is?
    Gr Kim

  2. Ja, ik ben daar al twee keer geweest, maar ze kunnen me niet echt verder helpen. Kun je een merk noemen? Ik heb bv Red gegeten, bedoel je die? Daar zit palmsuiker in. En Chokoshock (??) iets met bloesemsuiker. Andere merken hebben ze niet, alleen mét suiker. Hopelijk kun jij me het merk noemen, dan kan ik op zoek.

Leave a Reply

