Recept: Aardbei & Bosvruchten Plaatkoek

Een van mijn favoriete recepten de laatste tijd is het recept voor de suikervrije Strawberry Bars. Binnen een paar minuten heb je een super lekker nagerecht gemaakt, zonder suiker en zonder lactose. Laatst wilde ik hem weer maken, maar het was zondag en ik had niet genoeg aardbeienjam en agavesiroop meer in huis. Ook zijn hier de supermarkten op zondag helaas niet open..

aardbeibosvruchtenplaatkoek

Ik had echter nog wel een doosje bosvruchten in de diepvries liggen en een zak oerzoet in de kast. Ik besloot mijn recept voor Strawberry Bars was aan te passen en ét voila, het resultaat is een heerlijke combinatie van een zoet deeg met een vleugje sinaasappel in combinatie met de ietwat zure bosvruchten. Ik vond hem enorm geslaagd, al zeg ik het zelf.

Ik heb voor dit recept oerzoet (sucanat) gebruikt. Oerzoet is ongeraffineerd gedroogd suikerrietsap. Alle voedingsstoffen zijn dus nog aanwezig, in tegenstelling tot kristalsuiker. Ik vond de nasmaak in het begin heel erg wennen, want het heeft allesbehalve een neutrale smaak. Mocht je hier absoluut niet van houden, kies dan voor palmsuiker. Tevens zorgt oerzoet er voor dat je suikerspiegel gaat schommelen: je kunt dus meer behoefte voelen tot snacken. Ik heb daar persoonlijk geen last van, maar als je daar wél gevoelig voor bent, kies dan liever voor palmsuiker.

Ik heb ervoor gekozen dit keer geen agavesiroop te gebruiken, omdat ik een iets krokanter resultaat wilde hebben en met agavesiroop wordt het allemaal wat zachter, naar mijn mening.

Aardbei/Bosvruchten Plaatkoek
Ingrediënten
200 gram plantaardige- of soyaboter, op kamer temperatuur
240 gram tarwebloem
1 ei
200 gram oerzoet (of palmsuiker)
1/2 tl zout
1 tl backin’ poeder
1 tl vanille extract
1/2 geraspte sinaasappel schil
1 el kokospoeder
+/- 100 gram suikervrije aardbeienjam (bijvoorbeeld die van Zonnatura)
1 doosje bevroren (of verse) bosvruchten

1. Laat de bevroren bosvruchten een paar uur vantevoren ontdooien in een zeef of vergiet. Zorg ervoor dat ze bijvoorbeeld in een kom kunnen uitlekken, want er komt behoorlijk wat vocht uit. En dat wil je niet allemaal in je eindproduct hebben, omdat het dan wel erg vloeibaar wordt allemaal.

2. Vet een vierkante bakvorm in met wat boter of bakspray en verwarm de oven voor op 190°C

3. Meng de tarwebloem, bakpoeder en het zout in een kom. Mix in een grotere kom de boter en het oerzoet totdat alles goed gemengd is. Voeg vervolgens het ei, sinaasappel rasp en het vanille extract toe en mix tot alles gemengd is. Voeg nu beetje bij beetje het tarwebloem mengsel toe en blijf mixen tot alles goed gemengd is.

4. Het deeg is vrij plakkerig: met behulp van bijvoorbeeld een houten lepel schep je 2/3 van het deeg in de bakvorm en maak het met de lepel (of je natte handen) plat. Vervolgens verdeel je de aardbeienjam over deze bodem. Verdeel vervolgens de bosvruchten over de jam en bestrooi met het kokospoeder.

5. Kruimel vervolgens de rest van het deeg over de fruitlaag zodat je een soort van open korst creëert. Je kunt zowel grote of kleine kruimels maken. Ik vind het persoonlijk lekker als er veel fruit onbedekt blijft.

6. Bak het deeg gaar in ongeveer 25-30 minuten tot het goudbruin gekleurd is. Laat het volledig afkoelen voordat je er stukjes van snijdt.

Enjoy! ♥

2 thoughts on “Recept: Aardbei & Bosvruchten Plaatkoek

  1. Ziet er lekker uit! Kun jij me uitleggen waarom jij geen suiker mag/neemt, maar wel oerzoet? Ik heb begrepen dat oerzoet wel de bloedsuikerwaarde doet schommelen, net als ‘gewone’ suiker. Wat maakt het dan anders en gezonder???

    • Nou, inmiddels gebruik ik oerzoet niet meer. Gaandeweg leer ik steeds meer over wat wel en niet goed is voor me. Inmiddels zou ik dat recept met palmsuiker of kokosbloesemsuiker maken. Ook omdat ik de smaak van oerzoet gewoon echt niet lekker vind.

      Oerzoet is natuurlijk ongeraffineerd, wat het ´gezonder´ maakt dan kristalsuiker. Ik merkte ook zelf niet echt het effect had op mijn lichaam, wat ik bij gewone suiker wel echt heb. Dan komt die hunkering naar suiker al snel weer terug. Bij oerzoet niet, al zorgt oerzoet inderdaad wel voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Leave a Reply

