Hartige Bosbessensaus (Suiker- en Lactosevrij)

Ik houd persoonlijk niet écht van varkensvlees. Ik heb het een hele tijd lang niet gegeten. Lees: ruim 7 jaar. Dat had meerdere redenen, waaronder het feit dat ik járen geleden vakantiewerk deed in een varkensverwerkingsbedrijf. Die géur die daar altijd hing.. die geur heeft me ontzettend lang weerhouden van varkensvlees. Tegenwoordig kan ik een mooi stukje biologisch varkensvlees wel waarderen. Ik eet het nog steeds niet wekelijks, maar zo af en toe. En dan het liefst met een lekkere saus, zodat het niet puur en alleen naar varkensvlees smaakt.

En laat saus (sauce, salsa of shoyu) nou net hét thema zijn voor het Foodblogevent van April 2013. Ik doe voor het eerst mee met dit online event en mij leek de combinatie van varkensvlees met een hartige bosbessensaus een passende inzending. De saus heeft wat pit door de Cayennepeper en is enigzins zuur door de combinatie van sinaasappelsap en de balsamico-azijn. Het is geen super ingewikkeld recept, want daar doe ik niet vaak aan. Simpel en puur, dat is waar ik van houd. En natuurlijk is het recept suiker- en lactosevrij door het gebruik van palmsuiker en sojaboter.

varkenshaasmetblauwebessensaus

Ik hoop dat anderen dit ook een lekkere combo vinden. Ik in ieder geval wel!

Hartige Bosbessensaus
Ingrediënten
1 sjalot, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
190 gram bosbessen (vers of diepvries)
60 ml sinaasappelsap (suikervrij of pers het zelf vers)
1 el balsamico-azijn
2 el droge witte wijn (bijvoorbeeld een Franse Chardonnay)
1 el palmsuiker
1/2 tl Cayennepeper
1/2 el soja- of lactosevrije boter
1 á 2 el verse peterselie, grof gehakt
1 el (olijf) olie
zout & peper, naar smaak

1. Verhit de (olijf) olie in een kleine pan op medium hoog vuur. Voeg de fijngesnipperde sjalot en de geperste knoflook toe en fruit, in ongeveer 2 minuten, totdat alles zacht en mooi goud van kleur is.

2. Voeg de balsamicoazijn, sinaasappelsap, witte wijn, palmsuiker en Cayennepeper toe. Laat het ongeveer 1 tot 2 minuten opwarmen totdat de suiker is opgelost. Voeg vervolgens de bosbessen toe en breng aan de kook.

3. Laat het ongeveer 1 minuut koken. Zet het vuur daarna lager en laat het ongeveer 10 minuten indikken.

4. Zet het vuur uit en roer de boter door de saus, totdat de boter volledig gesmolten is. Voeg, als je ongezouten boter hebt gebruikt, wat zout en peper toe naar smaak.

5. Schenk de saus over je vlees en garneer met de verse peterselie.

Enjoy! ♥

One thought on “Hartige Bosbessensaus (Suiker- en Lactosevrij)

  1. Pingback: Winnaar Foodblogevent Saus | missFromage

Leave a Reply

