Review: de Streekmolen Krat

Sinds ik ben begonnen met bloggen ben ik in aanraking gekomen met de vele kratten met verse producten die door verschillende bedrijven worden aangeboden. De details van dit soort kratten verschillen onderling nog wel eens, met name in de frequentie van levering en het type producten waar men voor kiest, maar in principe leveren dit soort bedrijven iedere week of twee weken een volle krat waar verschillende soorten verse en biologische producten in zitten. Dit varieert van biologische eieren tot verschillende soorten (seizoens)groenten en fruit, vlees of vleesvervangers tot vruchtensappen, kaas en vers brood. Het mooie aan dit concept is dat de producten rechtstreeks van betrokken boeren en telers in de krat komen. Alles is dus súpervers!

streekmolen

In het geval van de Streekmolen krat krijg je als je een abonnement afsluit elke twee weken een goed gevulde krat. Dit abonnement is trouwens wekelijks op te zeggen, wat uiteraard een fijne bijkomstigheid is. Dan zit je niet meteen voor een lange periode ergens aan vast. Op de site wordt aangegeven wat er de betreffende week allemaal in de krat zit en tevens krijg je een paar dagen voor de bezorging een mailtje met dezelfde informatie en wat extra weetjes over bepaalde producten. Er zit verder geen informatie in de krat, maar alle leveranciers staan op de website. Zo weet je dus precies waar die lekkere appels vandaan komen!

De krat is niet zo ingericht dat je bijvoorbeeld een week lang volledig kunt koken met ingrediënten uit de krat. Je zult zelf altijd het een en ander moeten toevoegen. Dat heeft natuurlijk voor- en nadelen. Op zich is het fijn dat als je een krat geleverd krijgt, dat je dan geen boodschappen meer hoeft te doen voor een week. Er zijn bedrijven die dit wel bieden, maar Streekmolen kiest er voor om dat niet te doen. Je moet deze krat eigenlijk als een soort basis zien waar je vanuit kunt werken: je dient nog wel het een en ander zelf in te kopen. De recepten die aangeboden worden maken echter wel zo veel mogelijk gebruik van de producten uit de krat. Je hoeft daar alleen maar ingrediënten als boter en kruiden aan toe te voegen.

brood

Helaas is de krat (nog) niet te customizen: ik ben bijvoorbeeld lactose-intolerant en eet geen suiker. Ik kan dit op de website echter nergens aangeven. Zo kan het dus gebeuren dat er producten in de krat zitten die je niet kunt of wilt eten. En dat is toch wel een beetje jammer. Aan de andere kant is het ook weer leuk dat er producten bij zitten die je zelf misschien niet zo snel zou kopen. Het is maar net hoe je daar tegenover staat. In mijn krat zitten bijvoorbeeld rode bieten en witlof. Die zou ik zelf eerlijk gezegd niet snel in mijn winkelwagentje leggen, maar ben erg benieuwd wat ik er mee kan gaan maken..en of ik witlof zo kan bereiden dat ik het wel lust 😉

eitjes

Ik heb mijn krat vorige week opgehaald bij de loods van het bedrijf zodat ik ook de kans had om wat vragen te stellen, want die had ik uiteraard wel. Ik sprak met de eigenaar, Malcolm Burg, en vroeg hem hoe bepaald wordt welke producten er in de krat komen. Voor hem is het erg belangrijk dat het verhaal achter het product klopt met de visie van zijn bedrijf. De leveranciers komen uit dezelfde regio als de klant. Stel je woont in Utrecht, dan krijg je ook streekproducten uit deze regio in je krat. Zij focussen zich dus écht op lokale producten. Dat vind ik een erg mooi idee. Want eerlijk is eerlijk, ik ken persoonlijk niet echt heel veel kleine telers in mijn regio en ik vind het fijn om juist bij dit soort bedrijven in te kopen. Ik heb het idee dat de laatste tijd de trend van streek- en regio producten steeds meer in opkomst is. Ik merkte het al toen ik in de VS woonde: daar is bijvoorbeeld een ‘local small business’ echt een toegevoegde waarde en steeds meer mensen zoeken daar bewust naar.

Tevens hangt de keuze van de producten af van het seizoen en het aanbod van de lokale boeren en telers. Zo is het logisch dat er niet het hele jaar door aardbeien in de krat kunnen zitten en hoef je ook geen avocado’s te verwachten. Het doel is dan ook dat de inhoud van de krat een mooi geheel vormt met lokale en pure producten.

groenten

Uiteraard weten ze bij Streekmolen dat zij niet het enige bedrijf zijn dat dit soort kratten levert. De onderneemster in mij vindt dit onderwerp altijd uitermate interessant. Daarom vroeg ik Malcolm ook naar wat zijn bedrijf nou onderscheidt van de rest. Dit is natuurlijk essentieel om te weten: wat zijn je USP’s (Unique Selling Points)? Gelukkig had hij zijn antwoord klaar, zoals een goede ondernemer dat hoort te hebben. Zijn bedrijf gebruikt amper verpakkingsmateriaal en ze combineren bezorggebieden, wat de uiteindelijke kosten erg drukt en dus zijn ze tot wel 30% goedkoper dan andere kratten. Een ander USP is dat ze dus alleen maar gebruik maken van lokale telers en boeren. Dus het is niet zo dat als ze ooit uitbreiden naar Groningen, dat je dan producten uit Limburg krijgt. Nee, dan krijg je producten uit jouw regio. Mooi toch!

schulp

Het bedrijf heeft een ‘in-house’ receptenschrijfster: Ans Withagen. Zij is foodstyliste en heeft een kookboek uitgegeven. Meer informatie over de recepten en over Ans kun je hier vinden. Zo kun je meteen aan de slag. Ik heb zelf uiteraard ook het een en ander gemaakt met de producten uit de krat en de recepten van Ans. Ik heb gekozen voor de veldsla met sjalottendressing, de aardappelrösti en de gevulde Portabello met biologisch rundergehakt. Tijdens het eten zei ik voor de grap tegen vriendlief dat je echt kon proeven dat er met deze koeien geknuffeld is. Wat was dat gehakt lekker zeg! Het verschil met ‘supermarkt biologisch gehakt’ is echt ontzettend te merken. De sjalottendressing ga ik overigens vaker maken: hij was super makkelijk te maken en heerlijk van smaak. Nu ik suiker- en lactosevrij eet, is het handig om wat goede dressings achter de hand te hebben, omdat flesjes dressing uit de supermarkt een grote no-no zijn.

collage

Praktische info

De prijs van een proefkrat is €25,00 (normaal €29,50) en kun je hier bestellen. Een normale krat voor 1 persoon kost €22,50, voor twee personen €29,50 en voor vier personen €49,50. Ze zijn zowel met vlees als zonder te bestellen. De kratten worden iedere twee weken op een donderdag of vrijdag bezorgd tussen 18.00 en 21.00 uur. Op dit moment wordt er alleen in Utrecht, Amersfoort, Nieuwegein, Hilversum en Amsterdam geleverd.

Pluspunten

  • Weinig verpakkingsmateriaal
  • Aanzienlijk goedkoper dan andere kratten
  • Gratis verzending
  • Uitsluitend streekproducten
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Zowel met vlees als vleesvervanger te bestellen

Minpunten

  • Beperkt bezorggebied
  • De inhoud van de krat is (nog) niet te customizen
  • Levering per twee weken

Eindoordeel

Ik ben erg enthousiast over dit concept en heb met veel plezier gekookt met de producten uit de krat. Uiteraard is er ruimte voor verbetering: zo vind ik het bijvoorbeeld jammer dat de inhoud van de krat (nog) niet aan te passen is, zodat het voor kan komen dat je met producten zit die je vanwege een voedselallergie niet mag eten. Tevens is de inhoud bij lange na niet genoeg voor twee weken. Ik zou persoonlijk dan liever elke week een krat met verse groenten en vers fruit ontvangen, maar dat is helaas (nog) niet mogelijk.

Ik vind met name het idee dat ik biologische en onbespoten groenten en vlees van lokale boeren en telers at erg prettig. Tevens komen zo kleine regionale bedrijven beter in beeld, want eerlijk is eerlijk: ik kende eigenlijk geen enkel bedrijf die in de krat vertegenwoordigd was. Ik ben ook tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding: voor €29,50 krijg je echt waar voor je geld, vind ik. Alleen al goed biologisch vlees (dus niet het biologische vlees met het Beter Leven kenmerk van 1 ster uit de supermarkt) en verse biologische groenten, fruit en eieren zijn al aan de prijs als je het zelf koopt. En dan zit er ook nog een vers sapje, een zak chips, en vers brood bij ♥

Leuk detail trouwens op de verpakking van Hoeksche Chips: de persoon die de chips heeft gebakken staat op de verpakking (doet me denken aan Lush producten). Ik had nog nooit van dit bedrijf gehoord en ben ontzettend blij dat dit soort producten ook in de krat vertegenwoordigd zijn. En ze zijn ook nog eens super lekker!

chips

4 thoughts on “Review: de Streekmolen Krat

  1. Het enige nadeel van biologisch vind ik, afgezien van de prijs en het uiterlijk, de beestjes die erin zitten.

  2. Wachten tot iemand in je buurt dit ook gaat doen Lian. Het is juist goed dat dit soort kratten niet Landelijk verkrijgbaar zijn. Over het algemeen is het: “Hoe kleiner, hoe eerlijker!”

Leave a Reply

