Recept: Breakfast Rogge Muffins met Aardbeien

Ik had dit weekend na een lange week dozen sjouwen in verband met de verhuizing van mijn bedrijf zin in iets lekkers. Ik had geen zin in chocolade en wilde iets zoets met fruit. Toevallig zag ik op Cakeje van Eigen Deeg muffins met aardbeienjam voorbij komen. Dat leek me wel wat!

muffins

Ik heb uiteraard Lian’s recept aangepast zodat ik het kan eten. Het eerste wat ik deed was haar sms-en over de maateenheid die zij hanteert. Zij werkt met Amerikaanse cups en ik ben zo iemand die het altijd omrekent, wat best wel een gedoe is. Ze liet me meteen weten dat met cups werken juist makkelijk is. Ik heb me over mijn OCD heen gezet en voor het eerst volledig met cups gewerkt. Ik had ergens achter in de kast nog cup maatschepjes staan, dus ik ging aan de slag. En eerlijk is eerlijk: het werkt echt heel handig. Ik hoef niet constant alles uit te rekenen: ideaal!

Ik heb laatst uit Duitsland roggemeel meegenomen en heb dit gebruikt voor de muffins. In combinatie met de palmsuiker wordt het een vrij donkere muffin. In ieder geval een stuk donkerder dan die van Lian. Ook de smaak is denk ik anders. Ik heb het gevoel dat er een gezonde smaak aan zit. Ik kan het niet zo goed omschrijven, maar ik denk dat het door het roggemeel, palmsuiker en de havermout topping komt. Ze hebben een vrij volkoren-achtige smaak. Daardoor zijn ze bij uitstek geschikt voor bij het ontbijt, vind ik.

meelensuiker

Ik heb twee varianten gemaakt: eentje met suikervrije aardbeienjam en eentje met gepureerde bosvruchten. De muffins met de jam zijn een stuk zoeter en de bosvruchten muffins hebben een ietwat zuurdere smaak, maar ze zijn beide erg lekker.

cupcakes

Ingrediënten
Voor 12 muffins
1 1/2 cup roggemeel
3/4 cup palmsuiker
100 gr gesmolten lactosevrije- of sojaboter
1 1/2 tl bakpoeder
3/4 tl zout
1/3 cup lactosevrije- of sojamelk
2 eieren
1/2 tl vanillemerg
1/2 tl vanille extract
1 tl sinaasappelrasp
12 tl suikervrije aardbeienjam (bijv. Zonnatura) of gepureerde bosvruchten
6 tl havermout

1. Verwarm de oven voor op 175°C en doe 12 bakvormpjes in de muffin bakvorm.

2. Voeg het meel, de suiker, de bakpoeder en het zout samen in een kom en meng alles goed door elkaar met een lepel.

3. Combineer vervolgens in een andere kom de melk, het ei en de vanille en meng dit goed met een garde zodat je een mooi mengsel hebt. Voeg vervolgens de gesmolten boter toe en roer nog even goed door.

4. Voeg het melkmengsel aan het meelmengsel toe en doe de sinaasappelrasp erbij. Roer dit alles om met een lepel, totdat er een relatief dik beslag ontstaat.

5. Bedek de bodem van de bakvormpjes met het beslag. Het is vrij plakkerig, dus desgewenst druk je het even met een natte lepel aan zodat het mooi verdeeld is. Schep vervolgens per muffin een theelepel jam of gepureerde bosvruchten op het beslag. Vul vervolgens de vormpjes voor 2/3 met beslag. Strooi wat havermout over de muffins.

6. Bak de muffins voor ongeveer 28 minuten in de oven tot ze gaar zijn. Laat de muffins vervolgens goed afkoelen in de muffin bakvorm. Ik laat ze er persoonlijk altijd in zitten terwijl ze afkoelen, maar uiteraard kun je ze eruit halen en op een rooster zetten om verder af te koelen.

That’s it! Enjoy!♥

muffins11

3 thoughts on “Recept: Breakfast Rogge Muffins met Aardbeien

Leave a Reply

