Roggemeel Pannenkoeken met Appel & Kaneel

Even een disclaimer vooraf: ik eet vrijwel nooit pannenkoeken als avondeten. De laatste keer was met een vriendin bij mij thuis, alweer ruim een jaar geleden. Je zult mij ook niet zo snel in een pannenkoekenrestaurant zien. Ik vind het meer iets voor de lunch of als ontbijt. Echter, vriendlief had vandaag zin in een ‘rijstmaaltijdje’ en dat betekent eigenlijk bij ons een flesje woksaus. Ik wil hem dat niet ontzeggen uiteraard (al vertel ik hem wel dat ie gewoon suikersaus eet, haha), maar ik heb zelf nog niet het ideale sausje gevonden voor bij onze rijstmaaltijdjes. Ik kan uiteraard niet mee eten met zijn kant-en-klaar sausje. Dat maakte ik hem duidelijk door iets te zeggen in de trant van: “wat denk je zelf, pannenkoek!” Zijn reactie was: “joh, waarom maak je geen pannenkoeken voor jezelf vanavond?” En zo is mijn pannenkoek diner ontstaan.

Voorheen was ik zo iemand die gewoon een pak pannenkoekenmix kocht waar je alleen water bij hoeft te doen en klaar. Veel stroop en poedersuiker bovenop die pannenkoek en ik was tevreden. Nu kan dat uiteraard niet meer, dus moest ik mijn eigen beslag maken. Ik wilde eigenlijk pannenkoekjes maken van boekweitmeel, maar bij nadere inspectie bleek mijn pak boekweitmeel geen meel te bevatten maar gewoon boekweit. Ik had geen tijd en zin om daar iets mee te doen, dus heb ik mijn roggemeel en tarwebloem gepakt en daar wat mee geëxperimenteerd.

Onderstaand beslag is voor 1 persoon: ik haalde er 3 medium pannenkoeken uit. Uiteraard kun je de hoeveelheden vergroten om zo meer pannenkoeken te kunnen bakken. Ze zijn vol van smaak en vullen uitstekend. Ik heb bewust het beslag al wat zoeter gemaakt, omdat ik wist dat ik er geen liters siroop overheen kon gieten. Uiteindelijk heb ik er wel een beetje honing en wat palmsuiker overheen gedaan, zodat ze voor mijn gevoel niet zo droog zijn. Maar dat kan ook puur uit gewoonte zijn, hoor.

pannenkoek

Ingrediënten
50 gram roggemeel, gezeefd
50 gram tarwebloem, gezeefd
1 el havermout
1 ei
225 ml lactosevrije- of sojamelk
snufje zout
1/2 tl vanille extract
1 appel, geschild en in dunne plakjes gesneden
1 tl kaneel (en 1/2 tl voor over de plakjes appel)
1 tl gemalen kokos
1 tl agavesiroop
1/2 tl palmsuiker (voor over de plakjes appel)

1. Meng alle ingrediënten door elkaar met een spatel of garde tot een mooi en dun beslag ontstaat. Laat het beslag een half uurtje afgedekt staan. Meng ondertussen in een bakje de plakjes appel met de kaneel en de palmsuiker en roer goed door.

2. Roer het beslag even door. Het moet een dun beslag zijn geworden. Als het te dik is, voeg dan nog wat extra melk toe.

3. Verhit wat olie (of kokosvet) in een pan met een goede anti-aanbaklaag. Als de pan goed heet is, giet dan met bijvoorbeeld een soeplepel het beslag in de pan. Ga met draaiende bewegingen met de lepel over het beslag om het goed te verdelen. Verdeel vervolgens wat stukjes appel over de pannenkoek. Kijk even of de onderkant al mooi bruin en gaar is en draai ‘m dan om. Bak tot de pannenkoek mooi goudbruin is en herhaal dit met de rest van het beslag.

4. Serveer met bijvoorbeeld wat honing en palmsuiker.

That’s it! Enjoy!♥

2 thoughts on “Roggemeel Pannenkoeken met Appel & Kaneel

  1. Dit recept leent zich volgens mij uitermate goed voor hartige pannekoeken, heel fijngesneden bleekselderij er in lijkt me heerlijk. Of roomkaas (zit daar suiker in?) met tomaat.

    • Dat klinkt lekker! En ja, als je het besla wat minder zoet maakt kan het perfect tot hartige pannenkoek gemaakt worden.

      Ik mag zelf geen roomkaas (lactose) maar lekker klinkt het zeker!

Leave a Reply

