Soft Oatmeal Cranberry Cookies (Subway Style) – Foodblog Event Mei

Ik heb afgelopen weekend koekjes gebakken. En niet zomaar koekjes, nee echt ontzettend lekkere koekjes! Inmiddels heb ik er al veel te veel van gegeten en ik denk dat ik er daarom een aantal aan vriendlief meegeef morgen voor zijn collega’s. Puur uit zelfbescherming, haha! Geloof me als ik zeg dat deze koekjes perfect zijn. Tenminste, als je net als ik fan bent van de Oatmeal Raisin koekjes van Subway. Die koekjes zijn zo ontzettend lekker zacht en chewy!

oatmealcookie

Ik heb al eens eerder een poging gedaan om deze na te maken (met suiker destijds), maar dat resulteerde altijd in óf zompige koekjes óf in ontzettend harde koekjes. Maar gelukkig zijn ze dit keer super goed gelukt, al zeg ik het zelf. En bovendien bevat mijn variant uiteraard geen suiker! Ik mag ook geen rozijnen, dus die heb ik vervangen door cranberries. Nog gezond ook dus 😉 De koekjes zijn ontzettend chewy van binnen en de buitenste rand is ietwat krokant. De gehakte noten geven ze tevens een lekkere crunch. Maar over het geheel genomen zijn het écht zachte koekjes.

Wie zegt dat suiker- en lactosevrije koekjes niet ontzettend geweldig kunnen smaken? Dat is wat ik wil bewijzen met mijn blog: suikerloos eten is allesbehalve saai en onsmakelijk! Met de nodige aanpassingen is bijna álles suikervrij (maar wél lekker zoet) te maken. Je bent niet gebonden aan van die suikervrije (en smaakloze) gebakjes die mijn opa vroeger altijd kreeg op verjaardagen. Dat was mijn angst toen ik te horen kreeg dat ik geen suiker meer mocht eten: nooit geen lekker stukje gebak of koekjes meer. Gelukkig wordt dagelijks het tegendeel bewezen en deze koekjes zijn daar een perfect voorbeeld van! Daarom doe ik met dit recept mee aan het Foodblogevent van mei 2013 met als thema Zoet Zonder Suiker.

oatmealcranberrycookies

Update: een van mijn lezers (bedankt Petra!) wees me erop dat veel gedroogde cranberries gezoet zijn met suiker. Let daar dus goed op en kies voor een suikervrije variant. Deze schijnen nogal lastig te vinden zijn. Ik heb een aantal fabrikanten gemaild en de meeste zoeten hun cranberries met kristalsuiker, rietsuiker, of appelsapconcentraat. Eigenlijk zit ik op geen van die opties te wachten en dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Wat blijkt: je kunt zelf heel makkelijk cranberries drogen. Ze zijn op dit moment gewoon bij de AH in het vriesvak te krijgen. Check de comments van dit artikel voor het recept voor gedroogde cranberries. Vervang dan de suiker door bijvoorbeeld palmsuiker.

Ingrediënten
Voor +/- 15 cookies
1/2 cup lactosevrije- of sojaboter, zacht
1 cup palmsuiker
1 cup tarwebloem
1 ei
1 cup havermout
1 1/2 tl kaneel
1 el geraspte kokos
1/4 cup gedroogde suikervrije cranberries, in stukjes gehakt
1/4 cup walnoten en/of pecannoten, in stukjes gehakt
1 tl vanille extract
1/2 tl baking soda
1/2 tl zout

1. Verhit de oven voor op 200ºC en leg een stuk bakpapier op de bakplaat.

2. Meng in een grote kom de zachte boter en de palmsuiker met een handmixer tot het een mooi romig geheel is. Voeg het ei toe en mix nog even goed door. In een andere kom meng je de tarwebloem, kaneel, kokos, zout en baking soda. Voeg beetje bij beetje het bloemmengsel aan het botermengsel toe en mix tot alles een mooi beslag vormt.

3. Voeg de gehakte noten, havermout en cranberries toe en roer even goed door. Dek het beslag af en zet het een uurtje in de koelkast.

4. Maak kleine balletjes van het deeg met bijvoorbeeld een ijsschep en leg deze op de bakplaat. Laat er ongeveer 2/3 cm tussen zitten. Druk de balletjes vervolgens plat met een natte vork.

5. Bak ze ongeveer 5 minuten op 200ºC. Draai vervolgens de temperatuur naar 175ºC en bak nog eens 4 minuten. Laat de koekjes op de plaat afkoelen en leg ze vervolgens op een ovenrek om verder af te koelen.

Als je de koekjes wat krokanter wilt hebben, dan kun je de baktijd wat verlengen.

That’s it! Enjoy!♥

27 thoughts on “Soft Oatmeal Cranberry Cookies (Subway Style) – Foodblog Event Mei

  1. Ziet er heerlijk uit! Wel een vraagje: welke cranberries gebruik jij? Want de meeste, zo niet alle cranberries (???) die je in de winkel koopt, zijn gezoet….

    • Woah, net verpakking gecheckt en er zit inderdaad suiker in. Wat stom dat ik dat niet gezien heb. Ik ga meteen even een melding maken bij het recept. Nogmaals bedankt! (helaas moet ik ze nu dus echt afstaan ;))

  2. Ik heb inmiddels gezien dat bij De Tuinen ook cranberries gezoet met vlierbessensap te koop zijn. Wel duurder. Is dat een optie? Ik ken vlierbessensap eigenlijk niet, wat er precies in zit. Weet jij dat?

  3. Ik denk dat het het veiligst is om ze zelf te drogen. Schijnt niet zo veel tijd te kosten en dan weet je tenminste zeker wat er in gaat. Ik denk dat als je ze gewoon zo droogt dat ze dan wel vrij zuur zullen smaken, maar je kunt er bijvoorbeeld wat palmsuiker aan toevoegen in plaats van gewone suiker. Ik heb het volgende kunnen vinden:

    • 1 zak cranberries (300gr)
    • 2 liter kokend water
    • 50gr suiker

    Doe de bessen in een kom en giet het kokende water er op. Laat ze in het water tot het velletje barst. Ze mogen niet koken. Afgieten en met wat suiker besprenkelen. Leg ze op een bakblik en plaats dit 2 uur in de vriezer Dit beinvloed de celstructuur zodat het drogen straks beter gaat. Verwarm de oven voor op 180° gedurende 10 minuten. Leg de bessen op het bakblik, zet de oven uit en laat ze de hele nacht in de oven.

  4. Ze zijn inderdaad lastig vers te krijgen nu ivm het seizoen, maar ik lees dat ze wel ingevroren te koop zijn. Ik ga in ieder geval op zoek en zal je laten weten of en waar ik ze dan heb gevonden.

    Echt jammer dat er aan gedroogde cranberries zoveel suiker is toegevoegd zeg 😦

  5. Bedankt zeg voor alle werk! Ja heel jammer! Ik mag op zich wel suiker, dus met cranberries knijp ik een oogje toe, maar wil niet teveel binnen krijgen. Die van Horizon is misschien wel wat. maar nog nooit gezien in de winkel. Wellicht te bestellen dus…. Ik ga eerst de koekjes proberen met de cranberries die ik nog in huis heb.

  6. Nog meer nieuws, maar ik denk dat de bevroren cranberries goedkoper zijn: van het merk It’s Amazing! Zijn er ongezoete cranberries. Je zult dan wellicht nog wel een of andere zoetstof moeten toevoegen, vermoed ik. Maar we kunnen dus wel aan de slag zonder suiker:)

  7. Je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt naar de verrukkelijke smaak van deze koekjes. Dus… ze vanavond gebakken. Inderdaad heeeeeeerlijk! Ik heb alleen wel boekweitmeel gebruikt in plaats van tarwemeel. Mmmm…

      • Ik kan natuurlijk niet vergelijken met tarwemeel, maar de smaak is wel ‘stevig’, volkorenachtig. Als je begrijpt wat ik bedoel… VAn boekweitgrutten kun je zelf meel malen in de blender. Ik heb trouwens vandaag boekweitkorrels als ontbijt gegeten, met hennepmelk (zelf gemaakt) en gedroogde en verse vruchten. Was nieuw voor me, maar erg lekker. Ken jij dat?

      • Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iets met boekweit gedaan, dus alles is nieuw wat dat betreft. Ga zeker die grutten eens in de blender gooien om met het meel iets te maken!

  8. Leuk, ik ben benieuwd! Ook lekker om pannenkoeken mee te bakken, evt. combineren met speltmeel. MMmmmm…

  9. Hoi leuk recept en hele leuke site! 🙂 Ik ga het zeker een keer proberen. Misschien stomme vraag maar je gebruikt 1 cup palmsuiker in het recept, kun je dit weglaten voor een suikervrij recept? Ik eet geen suiker. Ik heb al wel cranberries van de G&W in huis. En hoeveel is 1 cup? Groetjes

    • Hoi! Bedankt! 🙂

      Dit is een suikervrij recept: ik eet zelf ook geen suiker. Palmsuiker is een suikervervanger met een lagere GI dan normale suiker. In dit geval dient palmsuiker niet alleen voor de smaak, maar ook voor de textuur van het koekje. Je kunt altijd een andere suikervervanger gebruiken als je wilt, zoals bijvoorbeeld agavesiroop.

      1 cup is ong 200 gram in het geval van suiker.

  10. Pingback: Blij Zonder Suiker: Zachte oatmeal cranberry koekjes | Cakeje Van Eigen Deeg

  11. Ik heb ze bij iemand gegeten en nu zelf aan het bakken maar dan met spelt meel. Ben benieuwd hoe het uit pakt. Ps ik kwam aan het einde van het recept er achter dat je in de omschrijving vergeten bent in te vullen van de vanille extract. Heb het dus later er bij gedaan. Zal vast wel goed komen 😆😉

Leave a Reply

