Recept: Lemon & Coconut Taartje (Foodblogswap Mei)

Ik doe deze maand voor het eerst mee met de Foodblogswap. De wat voor ‘n swap? Nou, de Foodblogswap is een maandelijks online ‘event’ op Facebook. Een grote groep Nederlandse foodbloggers schrijft zich voor de swap in en dan wordt er elke maand een verdeling van alle inschrijvingen gemaakt. Je kookt dan elke maand een recept van een andere foodblogger. Super leuk concept, toch? Ik mag deze maand een recept maken van Judith’s Cakes. Judith’s blog staat vol met de lekkerste zoete baksels. Ik heb er heel wat uurtjes rondgeneusd! Als je een zwak hebt voor zoetigheid, zoals bijvoorbeeld deze Kruidcake met Appel en Meringue of deze waanzinnige Chocolate Cheesecake, dan moet je zeker even een kijkje gaan nemen op haar blog!

Ik heb even goed moeten zoeken naar een recept wat ik kon aanpassen zodat ik het zelf ook kan eten. Suiker vervangen is het probleem niet, maar recepten met veel room zijn toch echt wel een uitdaging. Hoe dan ook, uiteindelijk is het me gelukt!

foodblogswaplemoncoconut

Ik heb gekozen voor het Citroendessert. Ondanks dat het weer nog niet echt heel erg zomers is, vond ik het leuk om iets te bakken dat me wél het gevoel geeft alsof de zomer er is. En voor mij is citroen dan essentieel. In de zomer eet ik graag citroenijs, drink ik citroenlimonade en lust ik het ook in mijn baksels. In de winter moet ik er eigenlijk nooit zo heel veel van hebben. Dus vandaar dat dit de perfecte kans is om het weer te gebruiken als hoofdingrediënt.

Ik heb Judith’s recept een beetje aangepast. Haar recepten bevatten allemaal suiker, wat logisch is voor een blog dat zich richt op zoete baksels. Om het voor mezelf verantwoord te houden heb ik wat kleine veranderingen moeten aanbrengen. In plaats van suiker heb ik gekozen voor palmsuiker. Ik heb naast citroenrasp ook wat sinaasappelrasp er aan toegevoegd, omdat ik bang was dat het anders iets te citroenerig zou worden naar mijn smaak. Ook heb ik gekozen voor volkorenbloem in plaats van tarwebloem, omdat ik zoveel mogelijk volkoren producten probeer te eten. Judith heeft haar versie bestuift met poedersuiker: ik heb er voor gekozen om geraspte kokos te gebruiken. Uiteraard omdat poedersuiker voor mij geen optie is, maar ook omdat kokos voor mij een ultiem zomers ingrediënt is. De combinatie van de ietwat zurige vulling met de kokos is ontzettend geslaagd, al zeg ik het zelf. Mijn vulling is uiteraard wat donkerder dan het origineel omdat ik palmsuiker heb gebruikt. De vulling is lekker romig, ondanks het feit dat er geen room aan te pas is gekomen. Dit is echt een lekker en vooral makkelijk recept. Bedankt Judith!

lemoncoconut

Ingrediënten
Voor een taartje met een ⌀ van 20 cm

Voor het deeg:
115 gram volkorenbloem
60 gram lactosevrije- of sojaboter, in blokjes
1 el palmsuiker
1 ei
1 tl vanille extract
snufje zout
1/2 el koud water

Voor de vulling:
3 eieren, losgeklopt
175 gram palmsuiker
60 gram lactosevrije- of sojaboter
2 citroenen, rasp en sap
rasp van 1 sinaasappel
geraspte kokos (als topping)

1. Verwarm de oven voor op 200ºC. Vet een bakvorm van 20 cm in en bedek de bodem met bakpapier.

2. Zeef de bloem in een grote kom. Voeg vervolgens de blokjes boter toe. Nu kun je dit met de hand mengen totdat er kleine brokjes ontstaan. Ik heb zelf de keukenmachine erbij gepakt, omdat dat dat net wat sneller gaat. Voeg de suiker, het ei, het vanille extract, zout en het water toe en meng alles tot er een mooi zacht deeg ontstaat.

3. Druk het deeg in de bakvorm zodat de gehele bodem bedekt is. Prik wat gaatjes in het deeg. Leg er vervolgens een laagje bakpapier overheen en vul dit met wat droge rijst of bonen. Dit is nodig omdat we nu gaan blind bakken. Dit houdt eigenlijk in dat je het deeg even ‘voorbakt’ voor je er een natte vulling in doet. Als je dit niet zou doen, dan zou de bodem van de taart zacht worden tijdens het bakken doordat het vocht van de vulling in het deeg trekt. En dat willen we uiteraard niet! Bak de bodem op deze manier 10 minuten in de oven.

4. Maak ondertussen de vulling door de suiker, losgeklopte eieren en de boter in een pannetje op laag vuur te verhitten totdat de suiker is opgelost. Blijf goed roeren om te voorkomen dat de suiker aanbrandt. Voeg vervolgens de citroen- en sinaasappelrasp en citroensap toe en blijf roeren tot het mengsel wat is ingedikt.

5. Verwijder de rijst en bakpapier van de bodem. Giet nu de vulling over de bodem en bak het nog 25 minuten in de oven. Laat goed afkoelen op een rek (en evt. in de koelkast) en bestrooi het taartje met de geraspte kokos.

That’s it! Enjoy!♥

Marleen van Eten uit de Volkstuin heeft iets van mijn blog gemaakt deze maand. Haar artikel stond een dag eerder online, dus vandaar dat ik hem gelijk even in dit artikel heb geplaatst. Ze heeft gekozen voor mijn recept voor Homemade Groene Pesto. Hij ziet er super uit!

Bonusmateriaal Behind the Scenes: 😉

bonus

7 thoughts on “Recept: Lemon & Coconut Taartje (Foodblogswap Mei)

  1. Hoi Wendy,
    Dat ziet er lekker uit! En wat grappige ‘Behind the scenes’ foto, heel herkenbaar. Ik fotografeer ook op de vloer en heb altijd ook een hele geïnteresseerde kat, die als ik even niet kijk, wel wil proeven wat ik heb gemaakt. ;-).
    Groetjes, Marleen

  2. Ha Wendy,

    Vandaag op m’n werk je blog al een paar keer gecheckt, maar kon niet reageren:) Wat ‘n leuk stukje, dankjewel! Knap hoe je recepten om weet te zetten, zodat ze voor jou ook eetbaar zijn.

    Groetjes, Judith

    • Hoi Judith,

      Blij om te horen dat je het een leuke stukje vindt! Ik heb nog wat meer lekkere recepten van je op mijn lijstje staan dus die zullen tzt ook aangepast hier verschijnen 🙂

      Groetjes
      Wendy

Leave a Reply

