Recept: Homemade Griekse Tzatziki

Ik houd van de Griekse keuken. En als ik Grieks eet dan hoort er wat mij betreft áltijd tzatziki bij. Ik heb jaren geleden in een Grieks restaurant gewerkt en daar maakten ze altijd hun eigen tzatziki, al ga ik er vanuit dat de meeste restaurants dat doen. Die tzatziki is voor mij altijd een maatstaf geweest waarop ik andere tzatziki’s beoordeel. Misschien is het omdat ik er heb gewerkt en dat de eerste keer was dat ik in aanraking kwam met de saus. Als ik in een Grieks restaurant eet en de tzatziki is niet naar mijn smaak, dan is dat een dikke vette afknapper. Kant-en-klare tzatziki die je in de supermarkt kunt vinden is naar mijn mening niet lekker, plus er zitten meestal allerlei ingrediënten in die er niet in horen. Zoals suiker. Ja, echt. Niks verbaast me meer wat dat betreft. Dus, dan kun je het beter gewoon zelf maken!

Alhoewel ik lactose-intolerant ben, kan ik yoghurt wel verdragen. Als je dat nou niet kunt, kies dan voor lactosevrije- of sojayoghurt. Griekse yoghurt is wat dikker dus dan wordt de tzatziki wat dikker dan in het geval van de andere soorten yoghurt. Wat je wel kunt doen is yoghurt een paar uur in een schone en vochtige theedoek laten uitlekken. Dan krijg je dikkere lactosevrije- of sojayoghurt 🙂

tzatziki

Ingrediënten
500 ml Griekse yoghurt
1 komkommer, geraspt en uitgelekt
3-5 teentjes knoflook, geperst
1 el dille
1 el peterselie, fijngehakt
1 el extra vierge olijfolie
1 tl citroensap
snufje cayennepeper
zout naar smaak

1. Laat de geraspte komkommer uitlekken in een vergiet en druk het overtollige vocht er uit. Voeg alles samen in een kom en roer goed door. Begin met 3 teentjes knoflook en proef dan even of je er wat meer aan wilt toevoegen. Laat het een uurtje in de koelkast staan voor je het serveert.

That’s it! Enjoy! ♥

2 thoughts on “Recept: Homemade Griekse Tzatziki

Leave a Reply

