Documentaire: Zoete Verleiders

Tijdens het surfen kwam ik een ontzettend interessante documentaire tegen van Zembla: Zoete Verleiders. Het gaat over de suikerindustrie en de gevolgen van overmatige suikerconsumptie. Waarom eten we zoveel suiker terwijl we wéten dat het niet goed voor ons?

heart-sugar-candy

Ik eet nu zelf bijna 4 maanden suikervrij. Voorheen dacht ik dat ik niet zo heel veel suiker at, maar dat is dus echt niet zo. Ik denk nu achteraf dat het meer een soort van lakse houding was en dat het me niet zo heel veel uit maakte. Ik dronk op mijn hoogtepunt vier blikjes energy drink per dag en soms ook nog tot een liter cola per dag. De normale variant, want ik deed niet aan light producten. En uiteraard Liga en Sultana als ‘gezonde’ tussendoortjes. Om vervolgens bij het avondeten gebruik te maken van pakjes en zakjes. Als je in die flow zit, dan is het zó moeilijk om te stoppen. Waarom? Omdat suiker verslavend is. Echt waar. Als ik terugblik, kreeg ik op een dag soeplepels vol suiker binnen. The horror! Geen wonder dat ik allerhande lichamelijke klachten en ontstekingen ontwikkelde.

In het begin was stoppen met suiker eten voor mij – zoals je misschien wel begrijpt – ontzettend moeilijk. Ik kreeg last van afkickverschijnselen en kon aan niks anders denken dan zoetigheid. Ik kreeg hoofdpijn en was chagrijnig. Ik heb mijn ongezonde tussendoortjes in die fase vervangen door biologische suikervrije koekjes. Die smaken ook zoet, dus dat ging prima. Inmiddels heb ik steeds minder behoefte aan dit soort producten en bak ik – als ik zin heb in iets zoets – liever iets zelf met bijvoorbeeld palmsuiker.

Stock Photo

Laatst heb ik een keer gezondigd. I confess. En ik merkte METEEN de dag erna dat mijn lichaam wéér behoefte had aan suiker. Het was bizar. Ik leek wel een suikerjunkie! Ik kon alleen maar denken aan cupcakes, brownies en koekjes. Ik heb onze kasten doorzocht voor ongezonde snacks. Gelukkig hebben we die niet meer in huis. Ik heb die craving uiteindelijk weten te stillen door wat appel met kaneel op te warmen en dat te eten. Die dag was echt een kwelling. Gelukkig was het dag erna weer over. Dat is voor mij echt bewijs dat suiker verslavend werkt en dat ik er ver van uit de buurt moet blijven.

Ik zou zeggen, kijk vooral de documentaire Zoete Verleiders. It’s all about the money: dát is wel duidelijk. Van suikerlobby’s op Europees tot niveau tot marketing gericht op jonge kinderen tot frisdrankautomaten op scholen. De lobby van de suikerindustrie wordt zelfs vergeleken met die van de tabaksindustrie. En we weten allemaal hoeveel macht zij hebben..

Mijn tip: wees je bewust van wat je op een dag naar binnen werkt aan suiker. Je zult versteld staan!

3 thoughts on “Documentaire: Zoete Verleiders

  1. Bizar he hoeveel suiker overal in verwerkt wordt! Ik dacht namelijk precies hetzelfde toen ik wilde stoppen met het eten van suiker “zoveel suiker eet ik niet, dus dat wordt een makkie” Niets was minder waar 😉
    Het ergste vind ik dat er ook veel suiker zit in de zogenaamde gezonde tussendoortjes, want dat er veel suiker in cola zit weten we allemaal wel maar bij “gezonde” tussendoortjes verwacht je dit niet.
    De docu heb ik al ooit een deel van gezien, maar ik ga hem vanavond nog maar eens helemaal kijken.

  2. Pingback: Kokosvet: Yay or Nay? | Blij Zonder Suiker

  3. Ja het is inderdaad bizar! Pas toen ik echt op etiketten ging letten viel het me op dat echt bijna in alles wel suiker zit. Ik heb mijn weg er in moeten vinden, maar nu is het bijna een gewoonte geworden om even te checken wat er op een etiket staat. En ja, die bakken met suiker in ‘gezonde tussendoortjes’, dat zou echt verboden moeten worden. Ik dacht echt dat ik goed bezig was door een Sultana te eten..niet dus 😉

Leave a Reply

