Recept: Rabarber Crumble

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt eerder rabarber heb geproefd. Met name omdat mijn vader al gruwelt bij het horen van het woord rabarber. Ik heb dit dus vroeger thuis nooit gegeten. Laatst las ik in een tijdschrift dat het tussen april en juni rabarberseizoen is en stiekem was ik toch wel benieuwd naar deze ‘verboden’ groente 😉 Ik kocht vier stelen en besloot er een crumble van te maken. Het resultaat is een lekkere, friszure vulling met een zoete crunchy topping. Ik vraag me nu toch echt af waarom mijn vader zo’n hekel heeft aan deze groente. Misschien moet ik hem mijn variant maar eens laten proberen..

rarbarbercrumble1

Er zijn verschillende soorten rabarber en ze variëren in kleur van groen tot rood. De groene zijn wat zuurder dan de rode en ik heb me laten vertellen dat groene rabarber niet rood wordt als je het een paar dagen laat liggen. Je kunt rabarber trouwens prima invriezen. Snijd het gewoon in stukjes en bewaar het in een diepvriesdoosje. Ik had namelijk maar 500 gram nodig voor dit recept en vond het zonde om de rest weg te moeten gooien.

Op de foto lijkt het trouwens of mijn crumble verbrand is, maar dat is zeer zeker niet zo. Doordat ik palmsuiker en speltmeel heb gebruikt, wordt de crumble een stuk donkerder van kleur dan wanneer je kristalsuiker en bloem gebruikt. Wel is mijn crumble hierdoor suiker, lactose- en glutenvrij!

Je kunt deze crumble ook in ramekins of kleine ovenschaaltjes maken, maar die had ik persoonlijk even niet voorhanden, helaas.

Ingrediënten
500 gram rabarber (twee stengels)
150 gram palmsuiker
sap van 1 sinaasappel
rasp van 2 sinaasappels
150 gram speltmeel
100 gram lactosevrije boter
1 tl vanille extract
optioneel: 1 el geraspte kokos

1. Verwarm de oven voor op 200ºC. Vet een bakvorm van 20 cm (of 4 ramekins) in.

2. Was de rabarber en snijd ze vervolgens in stukjes van ongeveer 3 centimeter. Kook de rabarber in een klein laagje water in ongeveer 10-15 minuten gaar. Alle stukjes rabarber moeten zacht zijn: dan is het gaar.

3. Giet de rabarber af en voeg 75 gram palmsuiker, sinaasappelsap, rasp en vanille extract toe. Laat dit al roerend gedurende ongeveer 5 minuten warm worden.

4. Doe ondertussen de andere 75 gram palmsuiker en de bloem in een kom. Meng goed door. Snijd de boter in stukjes en meng dit er doorheen. Maak er met je handen allemaal kruimels van.

5. Giet het rabarbermengsel in de bakvorm en bestrooi dit met het verkruimelde deeg. Bak het geheel gaar in ongeveer 30 minuten. Strooi wat geraspte kokos over de crumble en serveer. Warm vind ik ‘m het lekkerst!

That’s it! Enjoy! ♥

4 thoughts on “Recept: Rabarber Crumble

  1. Kijk uit! Je gebruikt speltmeel en is daarmee dus niet glutenvrij! Wel tarwevrij, maar dat is heel wat anders.

  2. Er staat toch echt dat je crumble suiker-, lactose-, en glutenvrij is….. Misschien idee om dat even aan te passen naar tarwevrij?

Leave a Reply

