Recept: Homemade Mosterd (Basisrecept)

Ik ben een groot liefhebber van mosterd, maar helaas zit er in de mosterdsoorten die in de supermarkt te krijgen zijn altijd suiker en conserveermiddelen. En daar ben ik dus absoluut geen fan van! Dus ik besloot om het gewoon zelf te maken en het bleek een stuk makkelijker dan ik had gedacht!

homemademustard2

Ik had eigenlijk verwacht dat er heel wat bij kwam kijken, maar feitelijk is het niet meer dan wat ingrediënten in de keukenmachine gooien en die het werk laten doen. Ideaal toch? Ik heb me laten vertellen dat je het beste verschillende soorten mosterdzaad kunt combineren, zodat de mosterd een vollere smaak krijgt. Er zijn drie soorten mosterdzaad: geel (pittig en zoet), zwart (sterke en kruidig) en bruin (scherp en warm). Ik heb mijn mosterdzaad bij de toko gekocht. Helaas hadden zij geen bruin mosterdzaad, dus ik heb de gele en zwarte varianten gebruikt.

Dit is een basisrecept, want je kunt variëren met de vloeistof die je gebruikt. Kies voor een azijnsoort met een zuurtegraad van minimaal 5%, zoals balsamicoazijn, rodewijnazijn of frambozenazijn. Ik heb gekozen voor wittewijnazijn, omdat dit dus een basisrecept is. Uiteraard kun je extra kruiden, zoals bijvoorbeeld peper, knoflook of dragon, gebruiken om een specifieke smaak aan je mosterd te geven.

Als je de mosterd net hebt gemaakt, dan is hij nog extreem scherp. Zet de pot meteen in de koelkast en laat ongeveer twee weken op smaak komen. Zo zal de scherpte af nemen en krijgt het een vollere en rondere smaak. Door de zuurtegraad van de azijn is de mosterd lang houdbaar in de koelkast.

Ingrediënten
100 gram geel mosterdzaad
25 gram zwart mosterdzaad
200 ml wittewijnazijn
1 tl kurkuma (voor de gele kleur)
zout en peper naar smaak
optioneel: 25 gram palmsuiker

1. Meng het mosterdzaad met de wittewijnazijn en laat een dag rusten.

2. Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en laat die zijn werk doen. Ik had ongeveer 5 minuten nodig met mijn Braun MR570 (ontzettend fijn apparaat en nee, ik wordt niet gesponsord ;)). Als je een gladdere mosterd wilt, mix het dan wat langer.

3. Schep de mosterd in een pot (die goed gewassen is in kokend water) en sluit af. Zet dit in de koelkast en laat het 2 weken met rust.

That’s it! Enjoy! ♥

One thought on “Recept: Homemade Mosterd (Basisrecept)

  1. Er is best wel wat mosterd te vinden zonder conserveermiddelen en suiker 🙂 Bijvoorbeeld “Ton’s Mosterd” (sommigen) en “Lowensenf” mosterd (de eerste heb ik bij de biowinkel gevonden, de tweede bij de Jumbo).
    Maar ik heb toch maar een potje mosterdzaad gehaald gisteren, omdat ik nogal veel mosterd eet en het wel eens zelf wil proberen te maken 🙂 Toen ik op een recept om mosterd te maken zocht, kwam ik op deze site terecht. Ik heb geen keukenmachine, maar ik denk dat het op zich ook wel zonder moet kunnen (dan krijg ik waarschijnlijk hele grove mosterd!).

Leave a Reply

